Privire de ansamblu asupra unei strategii de High Availability
High Availability este gradul ridicat de disponibilitate si functionalitate al unui serviciu sau al unei aplicatii, masurat prin perceptia utilizatorului si definit prin caracteristici ca fiabiliate (reliability), grad de recuperare (recoverability), detectori de eroare incorporati (error detection) si operationalitate continua (continuous operations).
Reliability – Echipamentele hardware fiabile sunt o componenta cheie a oricarei solutii de High Availability, la fel si aplicatiile software, neexcluzand bazele de date, serverele web, serverele email, serverele fisiere, etc.
Recoverability – Posibilitati de recuperare dintr-o situatie critica pot fi multe, dar lucrul foarte important pentru orice business, este pregatirea pentru acele situatii critice si detinerea solutiile de recuperare, in asa fel incat procesele cheie ale business-ului sa nu aiba de suferit.
Error detection – Daca o componenta cheie dintr-o infrastructura IT devine nefunctionala, ca planul de recuperare sa poata fi pus in aplicare, trebuie sa existe un mecanism de monitorizare continua si de detectare a posibilelor disfunctionalitati. Doar simpla existenta a unui plan de recuperare nu ajuta la nimic fara existenta unei proceduri de monitorizare si raportare continua, care sa declanseze fiecare etapa a planului de recuperare.
Continuous operations – operationalitatea continua este esentiala pentru o companie eficienta, iar, pentru pastrarea acesteia, activitatile de mentenanta asupra infrastructurii trebuie sa fie transparente utilizatorilor si proceselor de business. Cand timpul maxim acceptat de intrerupere (downtime) al unui serviciu sau al unei aplicatii tinde catre zero, orice operatiune cum ar fi relocarea unui echipament sau inlocuirea unui subansamblu hardware oarecare, trebuie sa fie comunicata utilizatorilor si sa fie realizata astfel incat nu afecteze procesele de business.
Importanta unei solutii de High Availability
Importanta unei solutii de High Availability difera de la business la business. Totusi, ceea ce este general valabil, este faptul ca organizatiile de succes tind sa accelereze procesele de business printr-un redesign al propriilor infrastructuri IT ce sprijina acele procese, astfel incat sa castige un avantaj competitiv in fata concurentilor.
Acest trend genereaza din ce in ce mai mult necesitatea unor solutii care sa asigure disponibilitatea si accesul la informatie, astfel incat procesele de business sa functioneze la nivel optim, fara downtime.
Downtime-ul este cauza lipsei de productivitate si are consecinte neplacute: deteriorarea relatiilor de business, generarea de pierderi financiare si publicitate negativa.
Nu este intotdeauna usoara calcularea costului real generat de un downtime. Daca intreruperea unui serviciu critic sau a unei aplicatii esentiale dureaza mai putin de 30 secunde, de cele mai multe ori impactul cauzat este unul acceptabil, poate chiar neglijabil, dar, pe masura ce timpul de intrerupere creste, acesta se poate transforma intr-o problema majora ce genereaza pierderi masive.
Multe companii aleg sa se protejeze de situatiile critice prin polite de asigurare, cand, in fapt, cea mai competitiva modalitate este o solutie de High Availability.
Implementarea unei solutii de High Availability
Raspandirea companiilor la nivel global a creat o necesitate din ce in ce mai mare a existentei unei solutii de High Availability pentru componente diverse de business.
Organizatiile care implementeaza o strategie High Availability trebuie sa faca o analiza amanuntita asupra tuturor componentelor cheie ale business-ului, pentru a stii care sunt echipamentele la care trebuie sa renunte, in ce sisteme si solutii trebuie sa investeasca, cum sa-si reconstruiasca intreaga arhitectura IT conform modelului de High Availability implementat si cum sa-si redefineasca procesele de business.
Impreuna cu cresterea gradului de disponibilitate, downtime-ul scade conform tabelului de mai jos:
O organizatie cu cerinte crescute de High Availability trebuie sa opteze pentru echipamente si solutii fault tolerant (redundante), pentru a se asigura ca riscul aparitiei downtime-ului tinde spre zero.
Elementele care trebuie analizate pentru gasirea solutii optime de High Availability sunt urmatoarele:
- Impactul asupra business-ului (Business Impact Analysis);
- Costul atras de nefunctionalitati (Cost of Downtime);
- Timpul maxim de revenire (Recovery Time Objective – RTO);
- Punctul minim de revenire (Recovery Point Objective – RPO).
Trebuie luat in calcul faptul ca procesele de business dintr-o organizatie se impart pe nivele de criticitate, in functie de importanta acestora pentru companie (nivelul 1 fiind ocupat de procesele deosebit de importante, iar nivelul 3 fiind ocupat de cele cu importanta scazuta).
Alte doua aspecte importante in realizarea unei strategii de High Availability sunt: estimarea cresterii viitoare a business-ului si scalabilitatea arhitecturii existente.